Monday, October 19, 2009

BORANG KAJISELIDIK PELAKSANAAN PMS




1 comment:

  1. Proses Sistem Penilaian Prestasi Yang Buat Sakit Hati?
    1. Penilai tahu dia akan berhadapan untuk membuktikan dengan pendapat yang mempunyai asas serta bukti bila seseorang yang di nilai memerlukan penjelasan. Dengan ini Penilai berasa kurang senang untu memikul tanggungjawab seperti seorang hakim yang menentukan hukuman kepada yang di nilai.
    2. Kebanyakkan Penilai kurang berkebolehan untuk mengjudkan bukti yang jelas dan akan menjadi lebih defensif bilamana dia nya perlu membuktikan.
    3. Penilai tidak memberikan input yang telus kepada “reviewer” dan tindakan ini membantutkan tujuan penilaian prestasi.
    4. Yang di nilai akan menjadi lebih defensif apabila markah prestasinya di ulangkaji atau di pinda melalui proses moderation atau calibration. Kesan terhadap ini di lihat sebagai satu hukuman oleh yang di nilai.
    5. Ketidakpuasan markah yang di berikan terhadap prestasi mengakibatkan bualan beberapa bulan dengan meninggalkan kesan kurang senang hati dikalangan pekerja.
    6. Ramai di antara Penilai dari golongan Pengurus cuba untuk mengelak konflik yang ujud dari kesan Penilaian Prestasi yang mempengaruhi keharmonian di tempat kerja.
    7. Pelaksanaan Penilaian Prestasi telah mengujudkan jurang kepercayaan antara kawan dan juga penyelia di samping suasana kerja-kerja berkumpulan yang sering berada ditahap tidak memberangsangkan.
    8. Penilai dan Pengurus cuba bertolak ansur dalam memberikan permarkahan kerana menyedari markah prestasi yang di berikan boleh mengakibatkan pemberian kenaikkan gaji yang kurang terhadap pekerja yang berprestasi rendah.
    Sistem Penilaian Prestasi adalah satu kaedah Pengurusan untuk memastikan setiap anggotakerja dapat menumpukan tugasan hariannya mencapai tujuan serta matlamat Syarikat. Menjurus kepada kaedah ini apakah unsur-unsur yang mempengaruhi Sistem Penilaian Prestasi seperti di atas harus di biarkan. Wajarkah kita (Kesatuan) yang sering mengutarakan persoalan ini di akhiri melalui mesyuarat demi mesyuarat sahaja. Sampai bila keresahan dan keraguan dalam mengendalikan Sistem Prestasi ini perlu di lihat secara imput untuk di perbaiki.

    ReplyDelete