Tuesday, August 3, 2010

ISU KEJANGGALAN GAJI KESAN SKIM PERKHIDMATAN BARU 2001 (dahulunya dikenali sebagai 'Anomolies)...

Naib Presiden Sumber Manusia-Tn Hj Muhammad Razif Abdul Rahman dalam Mesyuarat Majlis Perundingan Bersama antara TNBJOU dan Bahagian Sumber Manusia Korporat(JCC Korporat)telah memaklumkan isu kejanggalan gaji kesan pelaksanaan Skim Perkhidmatan Baru 2001 sedang diambil tindakan oleh pihaknya.

Beliau turut memaklumkan 'kertas' berhubung isu tersebut telah disediakan dan dalam proses untuk mendapatkan persetujuan dan kelulusan pihak Pengurusan Tertinggi TNB. Mereka yang terlibat dalam isu ini adalah anggota kerja yang telah dinaikkan pangkat bermula dari tahun 1990 hingga 31 December 2000. Naib Presiden Sumber Manusia tidak memperincikan butiran kandungan 'kertas' cadangan penyelesaian tersebut. Dalam ulasannya VPHR telah memaklumkan isu ini sudah terlalu lama berlarutan dan beliau berhasrat untuk membantu mencari solusi bagi penyelesaiannya supaya ianya tidak lagi menimbulkan keresahan dikalangan anggota kerja yang terlibat.

Adalah dijangkakan penyelesaian isu ini tidak akan dapat menyelesaikan keseluruhan rungutan anggota kerja yang terlibat tetapi sekurang-kurangnya ia merupakan satu anjakan terhadap makanisma penyelesaian yang diusahakan secara bersama antara Kesatuan dan Pengurusan TNB. Walauapapun keputusan isu ini akan diputuskan kelak, ianya haruslah memperlihatkan keprihatinan Syarikat & Kesatuan dalam mencari jalan penyelesaian bersama sesuai dengan amalan Keharmonian Perhubungan Perusahaan.

No comments:

Post a Comment