Monday, November 4, 2013

UPDATE STATUS KAJIAN HAY


1.Apakah tujuan kajian HAY terhadap pekerja non exec?
Tujuannya ialah membuat KAJIAN terhadap kadar pasaran pendapatan pekerja non exec. Perlu diingatkan bahawa Kajian HAY BUKAN bermaksud pendapatan pekerja non exec mesti dinaikkan tetapi ianya tertakluk kepada keputusan hasil kajian yang dibuat.

2.Apakah hasil keputusan kajian tersebut?
Hasil kajian HAY menyatakan kadar pendapatan pekerja non exec telah melepasi kadar pasaran pekerjaan

3.Apakah cadangan lain oleh pihak HAY berdasarkan kajian yg telah dibuat?
HAY mencadangkan beberapa jawatan digabungkan,diturunkan & ditingkatkan bagi menambah baik system yg ada.

4.Apakah tindakan TNBJOU?
TNBJOU menolak hasil kajian HAY dan kesatuan telah memajukan counter proposal bersama justifikasi bagi pertimbangan semula mngmnt.

5. Pihak mngmnt memaklumkan input kajian HAY & proposal TNBJOU telah dimajukan utk pertimbangan pengurusan tertinggi TNB & keputusannya akan dimaklumkan apabila diterima kelak.

6. EXCO TNBJOU pd 28.10.2013 memutuskan perbincangan berkaitan kajian HAY diteruskan sehingga tempoh CA tamat.

7. Jawatankuasa CA bertanggungjawab memajukan proposal baru CA termasuk artikel gaji dengan mengambilkira input dari perbincangan kajian HAY apabila tempoh CA tamat.

8.Jkuasa CA akan segera melakukan kerja2 menyediakan proposal CA sebaik perlatikannya dibuat pd minggu kedua bulan November 2013.

9. MENGAPA staff executive TNB menikmati pelarasan gaji setelah kajian HAY dilakukan?
Staff executive yang diwakili PETNB menikmati pelarasan gaji & bayaran 'arrears' kerana hasil kajian HAY & feedback yang diberikan PETNB membuktikan pendapatan staff executive berada di bawah pasaran pekerjaan semasa ketika itu. Sehubungan itu pelarasan pendapatan perlu dilakukan bagi menyesuaikan dengan amalan pasaran pekerjaan.

Dalam rundingan CA 2010/2013 PETNB & pengurusan telah bersetuju untuk membuat kajian lanjut berhubung pendapatan staff exec dengan mengambil input konsultan HAY selepas CA ditandatangani. Persetujuan ini dilakukan kerana pihak PETNB adalah pihak yang terakhir 'conclude' rundingan CA (pada masa itu K3P & TNBJOU telah selesai rundingan CA) selepas terdapat halangan memuktamadkannya kesan dari permasalahan article gaji.

Sekian untuk makluman ahli-ahli

Presiden TNBJOU

No comments:

Post a Comment